گزینش هدف
نوشته شده توسط : امین جمالی

روشهای هدف چینی

بهتر آن است كه هدف گزینی یا تعیین هدف همواره در یك طرح كلی و بلند مدت انجام گیرد. ابتدا بهتر است كه فرصت تمركز و تفكر برای خود فراهم ساخته، پیرامون اهداف كلی زندگی یا دیدگاه و نگرش شخصی خود به زندگی فكر كنیم و اهداف اساسی و بنیادین خود در كل زندگی را تعیین كنیم. بعد اهداف 5 سال آینده و سپس اهداف سال آینده را تعیین كنیم.

 

گام 1: تمام نقش‌هایی كه در زندگی برای خود قایل هستید و می خواهید ایفای نقش ‌كنید را معین كنید.

1 – فرزند 2- همسر 3- كارفرما 4- كارمند 5- پژوهشگر 6- دوست 7- مادر / پدر

8- مدیریت شخصی: ‌سلامت، پیشرفت

و یا تعیین حوزه های مختلف زندگی:

 

1- كار 2- ایجاد و نگهداری روابط صمیمی 3- خانواده 4- روابط اجتماعی 5- سلامتی 6- پیشرفت فكری و معنوی 7 – شخصی

 

گام 2: بین آنچه كه دوست دارید و آنچه كه واقعاً می خواهید به آن برسید و با ارزش‌های شخصی‌تان هماهنگ است تمایز قایل شوید.

-مثلاً صبح زود دوست دارید بیشتر بخوابید،‌ولی واقعاً می‌خواهید كه سالم و شاداب باشید، پس باید رختخواب را ترك كرده و به ورزش بپردازید.

- دوست دارید وقت خود را به تماشای تلویزیون بگذارنید، اما انجام كارهای عقب افتاده برای پیشرفت و درآمد شخص‌تان بسیار اساسی است.

 

ده ‌هدف مهم من برای سال آینده چیست؟

 

1- حوزه‌های مختلف زندگی و نقش‌های متفاوت خود را مد نظر قرارداده و به صورت طوفان ذهنی هرچیزی را که می‌خواهید در تمام حوزه‌ها به دست آورید روی كاغذ بیاورید.

2- ارزش‌های فردی خود را در جهت یك زندگی شكوفا مرور كنید.

3- از میان تمامی آنها -هدف‌های ردیف شده- ده هدف اصلی و اساسی را كه با نظام ارزشی‌ شما هماهنگی و همخوانی دارد ، انتخاب كنید.

4- نیاز به اولویت‌بندی ندارید. شماره بندی به معنی اهمیت و اولویت نیست.

5- فكر كنید كه واقعاً برای سال آینده از خودتان چه انتظار دارید و چه می خواهید به دست آورید، چه می‌خواهید بشوید… از خود و افراد مهم اطراف خود چه توقع دارید؟

6- تعیین كنید یا از خود بپرسید كه چنانچه به این اهداف نائل آیم چه سود و بهره‌هایی خواهم برد. منفعت و فایده رسیدن به آن چیست؟ ضرر نرسیدن به آن كدام است -هم برای خودم و هم برای دیگران؟

-كدام یك از این اهداف اگر برآورده شد و به آن دست یافتم بیشترین تغییر و تفاوت را در زندگی برای من و دیگران در برخواهد داشت؟

7- وقتی این بررسی‌های ذهنی را انجام دادید، به اهمیت اهدافتان نگاه كنید و دور مهمترین آنها خط بكشید.

8- آنگاه از میان آنها ده هدف اصلی خود را انتخاب كنید.

9- وقتی نخستین رونوشت ده هدف اصلی را فراهم ساختید آنها را در كنار هم و پشت سریكدیگر بنویسید تا بتوانید همه را با هم مرور كنید.

10-آن گاه تجسم كنید خودتان را در یك سال آینده- در شرایطی كه به همه‌ی این اهداف دست یافته باشید- چگونه خواهید بود، و چه احساسی خواهید داشت؟ آیا از آنچه به دست آورده‌اید هیجان زده می‌شوید؟ آیا این اهداف در شما انگیزه‌ ایجاد می‌كنند تا برای دستیابی به آنها تمام تلاش و همت خود را معطوف دارید؟

11-حالا ملاحظه كنید كه آیا این اهداف مشخص شده به لحاظ عملی شدنی و قابل دست‌یابی اند؟ تك تك اهداف لیست را مرور كرده و از خود بپرسید آیا بدون قربانی كردن ارزش‌های شخصی، سلامت جسمانی- فكری‌ام -و همچنین كیفیت زندگی خانوادگی‌ام- می‌توانم به آنان دست یابم؟

12- لیست را مرور كنید تا مطمئن شوید كه برای هریك از نقش‌های خود حداقل یك یا 2 هدف تعیین كرده باشید.

13- حتماً تلاش كنید كه یك هدف برای تفریح- بازی – سرگرمی خود تعیین كنید. سرگرمی و تفریح سالم ،شادمانی زندگی و شادابی وجود را به دنبال دارد، آنرا دست‌كم نگیرید.

14- یك بار اهداف را مرور كنید و ببینید با این اهداف آیا بهترین سال زندگی تان تا كنون را رقم زده اید؟ هر هدفی كه در این سال جای نگرفت ، می‌توان آن را به سال بعد محول نمود. سال‌های دیگری نیز در پی می‌آیند كه هر كدام می‌توانند بهترین سال دیگری باشند.

این نقل قول را بیاد داشته باشید:

مشكل در زندگی من یا افراد دیگر این نیست كه نمی‌دانیم چه بكنیم، بلكه عدم انجام آن است. پیتر دانكر

این گفته‌ بزرگترین چالشی كه انسان با آن روبه روست ، در یك جمله ساده خلاصه كرده است. واین نكته‌ای مهم است كه به هنگام تعیین هدف باید مد نظر قرار دهیم.

یكی از راه‌های فایق آمدن بر این مشكل قابل رویت بودن اهدافمان است. باید اهداف سالانه‌ی خود را در معرض دید قرار دهیم تا بتوانیم هر روز ببینیم و چشم‌مان به آن بخورد؛ زیر شیشه‌ی میزمان یا گوشه آئینه‌ای كه هر صبح خود را در آن آرایش می كنیم یا پشت درب اتاق كار. البته باید تصمیم بگیرید كه تا چه حد دوست دارید در معرض دید دیگران نیز قرار گیرد. بنابراین به نحو مقتضی ترتیبی اتخاذ كنید تا هر روز در معرض دیدتان باشد.

اكیداً توصیه‌ی می‌كنم ، در هر روز ده دقیقه را به این کار اختصاص ‌دهید كه در شروع روز، در پایان روز (شب) و یا به هنگام اتمام كار روزانه اهداف را و طرح عملی‌تان را مرور كنید.

 

 

چگونه به سمت اجرای عملی طرح و اهداف پیش‌برویم؟

 

1- مدیریت زمان و مدیریت فعالیت‌ها. برای استفاده‌ی بهینه از زمان از فرمول مدیریت زمان طلایی استفاده كنیم

2-

 

زمانی كه برای فعالیت‌های مهم ولی غیر فوری سرمایه‌گذاری می‌كنیم به این دلیل طلایی‌اند كه ده‌برابر ارزش خود بهره دهی دارند.

 

 

مزیت‌های استفاده از زمان طلایی:

 

1- احساس احترام به خود، یا با خود روراست بودن.

2- كاهش استرس و اضطراب.

3- بهبودی عملكرد در تمام نقش‌های زندگی.

4- احساس قدرت و صلاحیت شخصی.

5- پایان قربانی كردن برخی نیازها؛ از هم اكنون آنچه برایم مهم است برایش زمان و فرصت تعیین می كنم.

6- كارهای دقیقه آخر یا فوری كمتر.

 

ایجاد سیستم برای دستیابی به اهداف

 

1- اهداف سالانه

2- اهداف ماهانه اهداف هفتگی (اهداف زمان طلایی هفتگی)

3- در پایان هر هفته ده دقیقه را به مرور اهداف هفتگی اختصاص ‌دهید و ببینید چه كارهایی انجام شده، روند و الگوی حركت چگونه بوده است . به خودتان بازخورد و فیدبك بدهید.

4- در پایان هر ماه 30 دقیقه را به مرور برنامه‌هایی که قرار بوده است انجام شود، اختصاص دهید.

5- بسیاری‌ معتقدند كه اهداف و لیست برنامه‌های ماهانه -چنانچه فقط ده هدف برای خود معین كرده باشید- بهترین بازده را دارد و به شما فرصت كم یا اضافه كردن چیزهای پیش‌بینی نشده را نیز می دهد.

6-

ده هدف سال آینده

اهداف اردیبهشت

1 6 1 6
2 7 2 7
3 8 3 8
4 9 4 9
5 10 5 10

 

 

 

دستور كار هفتگی، ‌جلسه طراحی زمان طلایی

 

تعیین هدف

 

برای شناسایی آنكه چه چیزی یا چه كاری را دوست دارید دنبال كنید و یا به انجام برسانید، به این نكته فكر كنید كه از زندگیتان چه می‌خواهید. برای شروع از خودتان بپرسید: آیا برای هیچ یك از قلمروهای زندگی كه در ذیل آمده است هدف مشخصی دارم؟

1- ارتباط بامردم.

2- شغل / حرفه.

3- تعطیلات.

4- عادات (سیگار كشیدن – تلویزیون دیدن).

5- سرگرمی‌ها (فوتبال، ورق و …).

6- خانواده.

7- مسائل مالی.

8- تحصیلات – آموزش – تربیت.

9- تفریح.

10- سلامت و بهداشت.

11- ویژگی‌های شخصیتی (ترس – عصبانیت – گوشه گیری).

12- مهارت‌ها.

13- دیگر چیزها …

14-قدم بعدی، ‌اهدافی را که دوست دارید به آنها دست یابید، فهرست كنید.

  اهداف    
نه چندان مهم تقریباً مهم بسیار مهم  
      اهداف این هفته
      اهداف این ماه
      اهداف این سال

 

گام بعدی: یكی از اهداف این هفته -كه خیلی یا تقریباً مهم است- را انتخاب كنید. در ابتدا چیزی را انتخاب كنید كه دستیابی به آن چندان دشوار نباشد . هدف مورد نظر را روی یك تكه كاغذ جداگانه به صورت زمان حال بنویسید. مثلاً:

هر روز عصر 45 دقیقه می دوم ، من رژیم غذایی را با موفقیت دنبال می كنم.

این شیوه‌ی بیان باعث می‌شود كه شما احساس نزدیكی بیشتری یا هدف مورد نظر پیدا كنید. مثلاً اگر بگوئید:

می‌خواهم كه هرروز عصر برای 45 دقیقه بدوم. یا دوست دارم پرخوری‌ام را كنترل كنم.

این شیوه بیان هدف را در دور دست قرار می‌دهد.

نكته‌ی دیگر اینكه جملات را به صورت مثبت بیان كنید. به جای اینكه بگوئید: من دیگر سیگار نخواهم كشید. بگوئید: من یك زندگی فعال بدون نیاز به سیگار را پی خواهم گرفت‌.

وقتی هدفتان را به صورت مثبت و جداگانه روی كاغذ نوشتید، دستورالعمل‌ ذیل را دنبال كنید:

1- یكی از روش‌های آرامسازی (ریلکسیشن) مورد نظر خود را انجام دهید.

2- ورقه‌ی جداگانه ای كه این هدف به صورت مثبت روی آن نوشته شده است بردارید و جملات آن را چندین بار بخوانید و سعی كنید تك‌تك كلماتی را كه می‌خوانید، باور كنید.

3- چشمانتان را ببندید و تجسم كنید كه مدتی گذشته است و شما به این هدف دست‌یافته‌اید. چه احساسی خواهید داشت؟ خودتان را در حال انجام چه كاری تصور می‌كنید؟، می‌بینید كه چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا كه به این هدف رسیده‌اید، مردم و اطرافیان در مورد شما چه می‌گویند، خودتان از اینكه به این هدف دست‌یافته‌اید، چه احساسی دارید؟

4- به گام‌هایی كه برداشته‌اید تا به این هدف رسیده‌اید، فكر كنید. اولین گام كه برداشته‌اید، چه بود؟ حالا تجسم كنید خودتان را كه اولین گام را بر می‌دارید. (اولین مرحله‌ را انجام می‌دهید).

اجازه بدهید از اینكه اولین گام را شروع كرده‌اید، احساس خوبی به شما دست بدهد. حالا گام بعدی را تصور كنید و ببینید كه احساس خوبی دارید از اینكه در جهت هدفتان گام بر می دارید؟. تجسم كنید كه با هر گامی كه به پیش می‌روید، با هر قدم و اقدام عملی احساس مثبت و خوب تمام وجودتان را در بر می‌گیرد تا به هدف مورد نظر می‌رسید. حالا شما به هدف دست یافته‌اید.

5- حالا یك فرصت به خودتان بدهید تا خود را در پایان سفر و تلاش برای رسیدن به هدف ببینید و احساس شادمانی و شادابی را خوب تجریه كنید.

6- چشمانتان را باز كنید، اجازه بدهید احساس خوب و مثبت با شما باقی بماند. حالا اولین گام برای دستیابی به آن را در جهان واقع انجام دهید. این تمرین را حداقل دوبار در روز صبح و عصر انجام دهید.

چنانچه دیدید هدفی كه نوشته‌اید حالا به اندازه ای كه قبلاً به نظر میرسیده، برایتان جذاب و پر کشش نیست نگران نباشید.

شاید به اندازه كافی برای هدف گزینی فكر نكرده‌اید. مشكل خاصی نیست حالا هدف را تغییر دهید و خوب فكر كرده، آنگاه هدف دیگری را به عنوان هدف این هفته برگزینید.

هنگامی كه این تمرین را انجام می‌دهید، همواره تمرین را به این موضوع ربط بدهید كه شما به دنبال دستیابی به یك زندگی فعال، سرزنده، مثبت و خوشایند و سعادتمند‌اید. ولی می‌خواهید از حضورتان در جهان لذت ببرید و اوضاع بروفق مرادتان باشد. به یاد داشته باشید كه وقتی به هدف مورد نظر دست یافتید ،حتماً خودتان را به هر صورت كه دوست دارید، تشویق و تحسین كنید: مثلا یك رستوران، یك میهمانی ، یك لباس نو و یا یك جمله‌ی مثبت زیبا در خصوص خود در برابر آینه.




:: بازدید از این مطلب : 1290
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: